Heb je nog vragen?

Ons support team is bereikbaar tot 18:00 uur

5 Micro Habits die een positieve invloed hebben op je mentale gezondheid

Vandaag, zondag 10 oktober is het de Internationale Dag van de Mentale Gezondheid. Een dag die steeds meer in de belangstelling komt te staan en waar meer en meer bedrijven ook aandacht aan schenken. Hoewel we dit alleen maar kunnen aanmoedigen, is het belangrijk in het achterhoofd te houden dat mentale gezondheid elke dag aandacht verdient. Het is voor iedereen van belang. Daarnaast, een depressie is ook niet zomaar ‘uit’ te zetten en een angststoornis beïnvloedt vaak iemands dagelijkse leven. Om maar een paar voorbeelden te noemen.


Micro Habits als tool voor mentale gezondheid

Je hoeft je gewoontes niet radicaal om te gooien om je mentale gezondheid te verbeteren. Het zijn juist de kleine veranderingen die het verschil maken. Wij zetten vijf Micro Habits op een rijtje die een enorm positieve invloed op je mentale gezondheid hebben. Voel vooral welke voor jou nu het beste kan werken:


1. Ben bewust van je ademhaling

Gooit jouw hoofd in de ochtend direct honderden gedachtes op je af? Misschien nog wel voordat je überhaupt je bed hebt verlaten? Neem dan eens een minuut (of twee) de tijd om te focussen op je ademhaling. Blijf liggen of zit aan de rand van je bed met je voeten stevig op de grond. Het enige wat belangrijk is, is dat je ademhaalt.


2. Doe iets leuks

Doe élke dag iets leuks. Iets wat niet hoeft van jezelf of een ander, maar iets wat je pure JOY geeft. Dat verdien je en dat ben je waard. Niks zo mooi als kinderlijk genieten. Iets leuks doen hoeft geen grote activiteit te zijn. Misschien is je lievelingslied meezingen wel precies wat je nodig hebt.


3. Beoefen dankbaarheid

Bedenk elke ochtend drie dingen waar je dankbaar voor bent. Het is makkelijk om deze dingen over het hoofd te zien wanneer je mentale gezondheid niet optimaal is, dus er bewust de tijd voor nemen kan in ieder geval geen kwaad. Op deze manier plant je iedere ochtend direct wat positieve gedachtes in je hoofd.


4. Lach (naar jezelf)

Hoe onnatuurlijk het (op het begin) ook voelt: zet elke dag een paar keer een glimlach op je gezicht. Mag nep zijn, mag onoprecht voelen. Uit onderzoek is gebleken dat het positief werkt op je mentale gezondheid. Zo vermindert het angstgevoelens en verlaagt het je stressniveau. Geest en lichaam werken altijd samen. Wel zo fijn het in je voordeel te gebruiken wanneer mogelijk.


5. Wees eerlijk

Als iemand vraagt hoe het gaat: wees eerlijk. Dat hoeft niet naar een compleet vreemde toe, maar wel naar de mensen die dichter bij je staan. Maak er een gewoonte van om eerlijk te antwoorden in plaats van een automatische ‘gaat goed’ eruit te gooien. Je zult zien dat mensen vaak begripvol zijn en dingen zelfs herkennen. Hoe alleen je je ook voelt… je bent het eigenlijk nooit.

Reacties (1)

Mooi blog item, veel van deze tips deed ik al onbewust maar vooral punt 5 was naar mijn mening waardevol!
Geert
11 oktober 2021

Voeg reactie toe