Heb je nog vragen?

Ons support team is bereikbaar tot 18:00 uur

Aan alle HR-managers: check je maandelijks in bij je medewerkers?

Als HR-manager houd je de prestaties van je medewerkers waarschijnlijk goed in de gaten. Maar ben je ook op de hoogte van hoe het ervoor staat met hun mentale gezondheid? Dit laatste is belangrijk om binnen het bedrijf te verbinden en iets wat je, even ervan uitgaande dat je het beste voorhebt met je medewerkers, echt WILT weten. Maar het is ook belangrijk omdat mentaal gezonde medewerkers betere resultaten leveren én sneller en efficiënter kunnen werken. Win-win.


Maandelijkse check-in bij medewerkers

Wordt er in jullie bedrijf regelmatig (bijvoorbeeld één keer per maand, of misschien zelfs wekelijks) een check-in gedaan bij medewerkers? Wordt er voldoende aandacht besteed aan hun mentale gezondheid? Als je het antwoord hier niet op weet, is het waarschijnlijk een ‘nee.’ Tijd voor verandering!


Maandelijkse check-in: hoe en wat?

Als je nog geen maandelijkse (mentale) check-in doet óf wanneer deze wellicht toe is aan verbetering en verdieping, laten we je graag zien hoe zo’n incheck-moment eruit kan zien. Let wel: de behoeftes van je medewerkers staan voorop. Vergeet dus niet iedereen individueel te vragen naar wat ze verwachten en waar ze het graag over hebben tijdens de terugkerende check-ins. Luisteren naar wat iemand te vertellen heeft is altijd een goed idee. En in dit geval: de sleutel naar een bedrijf bomvol tevreden medewerkers.


Waar je op kan letten tijdens de check-in:

  • Neem de tijd voor iemand. Dit gesprek is niet iets wat je ‘even snel’ van je to do lijst afvinkt. Je hebt te maken met echte mensen, die echte gevoelens hebben. En die wellicht iets belangrijks willen delen. Geef ze de tijd om na te denken over wat ze voelen en willen delen.
  • Luister zonder oordeel. Wanneer iemand iets deelt is het niet aan jou om er meteen iets van te vinden. Je bent in gesprek om in te checken bij jouw medewerkers, om erachter te komen hoe zij zich voelen en wat hun ervaringen zijn. Daar hoeft geen waardeoordeel aan te hangen.
  • Wacht tot iemand is uitgesproken voordat je (eventueel) doorvraagt.
  • Ga er nooit maar dan ook nooit vanuit dat het goed met iemand gaat. De medewerker die altijd resultaten boekt of die de hele dag door een goed humeur lijkt te hebben kan ook hartstikke slecht in diens vel zitten.
  • Het kan helpen om van tevoren een vragenlijst door te sturen die iedereen kan invullen. Hierop kunnen vragen staan als: Hoeveel stress ervaar je op een schaal van 1 tot 10? Ga je vaak met veel plezier naar je werk toe? Wat kan er veranderd worden om dit plezier te vergroten? Zo heb je al wat aanknopingspunten voor het gesprek.
  • Sla je laptop dicht en zorg dat je mobiel met het scherm naar beneden ligt tijdens jullie gesprek. Laat de persoon die tegenover je zit zien dat jouw volle aandacht bij het gesprek is.
  • Zorg dat iedereen zich veilig voelt. Alles wat gezegd wordt, blijft binnen de ruimte. Het is al moeilijk genoeg om je kwetsbaar op te stellen.

Reacties (0)

Voeg reactie toe