Heb je nog vragen?

Ons support team is bereikbaar tot 18:00 uur

Waarom Millenials niet goed worden begrepen

Millenials (geboren tussen 1980 en 1995) staan stereotyperend te boek als luie, verwende, egoïstische, moeilijk te managen, dure coffee-to-go drinkende hipsters. Maar wat gaat er schuil achter dat slechte imago? Waarom worden ze zo slecht begrepen? En wat is daar het risico van?


Nog niet zo lang geleden was ik zelf een millenial, heb nu ruim 40 millenials gecoacht en er minimaal evenveel artikelen en onderzoeken over gelezen. In deze blog beschrijf ik de vier grootste paradoxen die mij opvallen ten aanzien van deze kwetsbare én cruciale groep.


Inherent aan een paradox is natuurlijk dat het aan interpretatie onderhevig dus ik beweer hiermee ook geen stellige waarheid. Wel een reden tot een goed gesprek.

Are you in?



De vier paradoxen van Millenials


Millenials willen.. 


1. ..tech innovatie én echte verbinding


Ze vinden een continue technologische innovatie vanzelfsprekend (vaak gaat het ze zelfs te langzaam). Dat is ook logisch als je kijkt naar de tijd waarin ze zijn opgegroeid. Tegelijkertijd ervaren velen technostress (1) en een tekort aan echte verbinding. Nu hoéft technologie natuurlijk niet tegenstrijdig te zijn met verbinding (kijk maar naar i45) maar dat zien we in de praktijk helaas vaak wel.


2. ..locatieonafhankelijk werken én sterke samenwerkcultuur


Remote werken vanuit huis, onderweg of zelfs langere tijd vanuit het buitenland. Het is een droombeeld van veel millenials #remoterevolutie (al snakken de meesten nu waarschijnlijk eerst weer even terug naar de rij bij het koffieautomaat). Tegelijkertijd blijkt een sterke cultuur van samenwerking positieve invloed te hebben op hun bevlogenheid en motivatie. Deze twee behoeften kunnen natuurlijk conflicteren. Kijk maar naar deze tijd, waarin de bestaande (sterke) cultuur binnen organisaties onder druk staat.


3. ..snelle bonussen én opdoen van ervaringen


Dat geluk meer is dan veel geld verdienen alleen weten millenials als geen ander. Maar geld is alles behalve onbelangrijk en vaak ook een bron van stress. Met name omdat een fatsoenlijk starterssalaris, in de huidige woningmarkt, niet meer voldoende is voor een fatsoenlijke starterswoning. Daarnaast willen millenials ook snel en vaak beloond worden. Dit komt omdat ze vanaf jonge leeftijd zijn opgegroeid met social media en dus een realiteit kennen van instant gradification. Vanuit dat perspectief zijn ze dus gericht zijn op snelle beloning.


Tegelijkertijd wordt er op identiteitsniveau, meer dan aan financiële rijkdom en dure bezittingen, waarde gehecht aan het opdoen van betekenisvolle ervaringen en het creëren van herinneringen #ikspaargeengeldmaarmooiemomenten.


Deze twee behoeftes, van financiële bonussen en het opdoen van ervaringen, staan in de praktijk niet zelden haaks op elkaar.


4. ..BEVESTIGING én AUTONOMIE


Nu zijn we aangekomen bij de laatste en wat mij betreft belangrijkste paradox. Dat is dat millenials enerzijds een grote behoefte hebben aan bevestiging. Dé vraag onder millenials is dan ook: doe ik het wel goed? Anderzijds hebben millenials grote behoefte aan autonomie, oftewel de vrijheid om eigen keuzes te maken en zelf verantwoordelijkheid te dragen. Zowel in hun gedrag als in hun binnenwereld conflicteren deze behoeften, aan bevestiging én autonomie, nogal eens met elkaar.

Waarom is dit belangrijk?


Millenials zijn een kwetsbare groep, met grote kans op uitval. 50% van de Millenials en 75% van GenZ (geboren tussen 1996 en 2015) generaties heeft al eerder een baan verlaten om mentale gezondheid redenen (3), driekwart heeft stress en burn-outklachten (4) en hun mentale gezondheid verslechtert onder invloed van de huidige maatregelen (5).


Dit is hoogst zorgelijk omdat je als organisatie zonder deze groep geen toekomst hebt. Overdreven? Ik denk het niet. De global workforce bestond vorig jaar (op de top) voor 43% uit millenials en samen met GenZ zal dit naar schatting 75% zijn in 2030*. Het is dus ook letterlijk de toekomst van de toekomst.


De vraag is natuurlijk, als je kijkt naar deze cijfers, hoe ziet jullie toekomst er dan uit?


Bronnen:

(1) Millennial Onderzoek 2018

(2) Gebaseerd op data van de VN. Department of Economic and Social Affairs, Population Division. World Population Prospects 2019 Revision

(3) Financial Times: GenZ deserves more support from employers 

(4) AD: hier snakken jonge mensen naar minder moeten  

(5) BCBS: The Health of Millenials 

Over de schrijver

Rob van Drunen

Naast geestelijk vader van i45, medeoprichter van Mannenkracht, auteur van 'Het is tijd man' en 'Als ik de baas zou zijn van de Zorg', spreker en coach. Rob was in een vorig (pre burn-out) leven change consultant, is een echte ervaringsdeskundige én kennisvreter op het gebied van persoonlijke groei, experimenteert graag met high performance habits en is bovenal de gelukkige vader van een zoon en dochter.

Reacties (0)

Voeg reactie toe