Heb je nog vragen?

Ons support team is bereikbaar tot 18:00 uur

Eerst moet de pijn groot genoeg zijn

Herken je dat gevoel dat je voortdurend iets moet. Je moet jezelf optimaal ontwikkelen, je moet voortdurend hogere doelen stellen voor je carrière en daarvoor moet je de juiste keuzes maken en moet je blijven leren. Daarnaast moet je nog veel naast je werk. Een sociaal leven, sporten en voor jezelf zorgen. Best intens! Nu ben ik zelf al 15 jaar aan het werk maar kan ik nog dagelijks deze druk ervaren. Het voelt als het continu zoeken naar balans. Ow ja, dat is ook iets wat ‘moet’.


In de complexe wereld waarin we leven wordt er een groot beroep op ons gedaan. De tijd moedigt ons ook aan om de leiding te nemen over onze persoonlijke ontwikkeling. Maar al die inspanningen die we ‘moeten’ doen zijn niet niks.


Het belang van mentale gezondheid

Door de jaren heen heb ik geleerd mijn mentale gezondheid steeds meer prioriteit te geven. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Eerst moest de pijn groot genoeg zijn om echt verandering aan te willen gaan. Energie-, geheugen- of concentratieverlies waren bij mij de belangrijkste signalen. Met name de eerste jaren van je carrière is het goed om je honger en bewijsdrang te temperen en je mentale gezondheid beter te bewaken, aangezien extreme stress en vermoeidheid onze denk- en leercapaciteiten enorm kunnen beïnvloeden.


Toen ik na een jaar of vijf leidinggevende werd kon ik zelfs ervaren dat mijn stress of angstgevoelens van invloed waren op de mensen in mijn team. Daar is de afgelopen jaren ook veel onderzoek naar gedaan, onder andere door Schaufeli. Het kan leiden tot burn-out bij werknemers, waardoor het ons collectieve vermogen om een ​​zinvolle bijdrage te leveren op de werkplek ernstig aantast.


Balanceren

Gedurende je carrière zal je merken dat je steeds beter leert de balans te behouden. Een aantal tips die mij nog dagelijks helpen zijn:

  • Slaapkwaliteit en meditatie. In mijn leefstijl is mijn slaap het belangrijkste. Jarenlang dacht ik prima met 5 uurtjes slaap te kunnen. Maar dat begint langzaam aan je te vreten. Tegenwoordig mediteer ik voordat ik ga slapen en probeer ik ook gedurende de dag bewust op mijn ademhaling te letten. Het verbetert je concentratie en versterkt ook je bewustzijn op de lessen die je gedurende de dag leert.
  • Lach om jezelf. De eerste jaren van mijn carrière kon ik de druk op mezelf enorm hoog leggen. Ik was gewend om ontmoedigd te zijn wanneer iets niet gaat zoals ik had bedacht. Dat heb ik mezelf echt af moeten leren. Het is fijn om de rust in mezelf te voelen en op dit soort dagen alleen maar te erkennen dat morgen weer een nieuwe dag is om het opnieuw te proberen.
  • Delen. Praat met mensen in jouw omgeving over de dingen die je lastig vind, waar je stress van krijgt of waar je tegenaan loopt. Ik heb op jonge leeftijd een coachende therapeut gezocht waar ik eens per maand een gesprek mee had. Maar ook vrienden en familie zijn belangrijk om mee te delen. Wees niet bang om professionele hulp te zoeken wanneer je symptomen van mentale klachten opmerkt. Je wordt er alleen maar sterker van.

Over de schrijver

Chiel van Kollenburg

Naast partner in i45 is Chiel oprichter van retraite centrum AVANI, eigenaar van gezondheidscentrum Surya, oprichter van ChiFactum en coach van executives en young professionals. Chiel studeerde culturele antropologie en werkte een aantal jaar als docent in het HBO onderwijs voordat hij zijn eerste bedrijf Adaptics begon. In 12 jaar tijd groeide Adaptics uit tot een van de toonaangevende gezondheidsmanagementbureaus van Nederland. Vanaf 2018 richt hij zich op wellbeing initiatieven die bijdrage aan het vergroten van bewustzijn, energie en geluk. Hij zit graag op de mountainbike of in de sauna, woont aan de rand van het bos en wordt daarbij omringd door een bont gezelschap aan honden, katten, kippen en paarden.

Reacties (1)

Mooi geschreven Chiel, ik denk dat je goed kan zien dat je veel ervaring hebt in het schrijven van zinvolle content.
Chris Kroon
3 mei 2021

Voeg reactie toe